Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Babička nemá čas, babička musí studovat...

Z pohledu nás rodičů se babičky dělí v zásadě do dvou kategorií - na babičky hlídací a babičky nehlídací. Jen ti nejšťastnější se mohli v praxi setkat také se speciální a poměrně vzácnou kategorií babiček obětavých, kterým tímto textem vzdávám upřímný hold.

Do kategorie obětavých babiček totiž nepochybně patří i moje maminka. Už celých dvacet let, co odešla do důchodu, kdykoli je to možné přispěchá a ochotně (nádavkem k prostému hlídání) cpe do hlaviček a tělíček mých dítek všemožné dovednosti, na které nám rodičům nezbývá čas a trpělivost. Od míčových her a stavění paláců z lega až po společnou výrobu palačinek nebo několikahodinové partie dostihů a sázek. „Počkej, až přijde babička, ta si to s tebou zahraje,“ je u nás daleko frekventovanější věta, než jsem ochotná přiznat.

Samozřejmě si jejího přístupu velmi vážíme, všude se s ním chlubíme a především babičku v pravidelných intervalech zásobujeme vždy novým vnoučátkem, aby nevyšla ze cviku a nezapomněla žádnou z těch vykutálených her, které my ostatní už dávno neovládáme. Třeba skutečného mistrovství v pexesu se nedosáhne jinak než pravidelným tréninkem, kterého babičce dopřáváme skutečně v hojné míře. (A kdyby se ke hře stavěla jen trochu zodpovědněji a opakovaně se nesnažila podvodně nadržovat soupeřům, určitě by se intenzivní příprava projevila i na výsledcích.)

Jestli si teď říkáte "pchá, to je toho, takovou babičku máme taky", hodlám vás uzemnit následujícími řádky. O  bezbřehé obětavosti mojí maminky svědčí historka, která je tak blbě pravdivá, že mi ji nejspíš vůbec neuvěříte. To jsem si takhle jednou přišla vyzvednout dítko po celodenním hlídání a babička byla nějaká nesvá. Místo obvyklého úsměvu hrála tak trochu do zelena a snažila se nás honem vypakovat. Nakonec utrousila, jak je ráda, že už to má za sebou, protože bude muset k doktorovi. Uklouzla totiž v koupelně a spadla tak nešťastně, že má nejspíš zlomenou ruku! (Ten vykřičník se ozval akorát v mojí hlavě, ona své sdělení šeptla jen na půl úst.)

Když jsem na ni udeřila, proč mi hned nezavolala, přiznala barvu. K pádu došlo už před naším ranním příchodem, ale nechtěla mi nic říkat, když už to hlídání slíbila a já musela do práce... Rentgen potvrdil, že opravdu celý den hlídala vnouče se zlomenou rukou...

Ale nenechte se zmást, babička nezmar má i svůj rub. Jak jsem zmínila v úvodu, maminka ochotně přispěchá, KDYKOLI je to možné. A právě v tom bývá háček. Kdykoli znamená v době, kdy zrovna nevyráží stanovat s CK Kudrna a objevovat přírodní krásy cizích zemí, kdy nerelaxuje v lázních nebo na koncertech, kdy nezavařuje a nepeče, kdy netráví čas se svým přítelem nebo neholduje některému koníčku. Zkrátka každá hra má svá pravidla a ta naše zní: v úterý sborový zpěv, ve středu jóga, v pátek zpravidla přijíždí přítel (občas taky jindy), v neděli dopoledne se chodí do kostela a na vnoučata má babička čas kdykoli v mezidobí.

Aspoň to tak platilo ještě donedávna. Jenže onehdy zcela v souladu s pravidly volám SOS nemocné dítě – prosím o hlídání ve čtvrtek – a z telefonu se ozve:. „To víš, Peťulko, že přijedu, hned ráno budu u tebe. Už se moc těším, jak si s malou zahrajeme žolíky a postavíme nový dům z lega. Jenom bych potřebovala v jednu hodinu odjet, protože ta přednáška začíná už ve dvě.“

Jelikož jsem už stará a sklerotická, musela mi ještě chvíli vysvětlovat, o jakou přednášku se jedná, než se mi konečně rozbřesklo a vybavila jsem si přihlášku na univerzitu třetího věku, kterou mi maminka v létě mávala před nosem.

A teprve v té chvíli mi to docvaklo. Že mamince nestačím fyzicky, s tím jsem se už smířila (viz Šerpu v důchodovém věku nebrat!), ale teď se ukázalo, že má navrch i duševně. Protože já na žádné studium rozhodně nemám ani pomyšlení.

Přát si, abych byla v 77 letech ve stejné kondici jako ona, je asi marné, když jsem na tom hůř už teď. Tak si aspoň přeju, abych byla stejně obětavá.

Protože na tu přednášku maminka nakonec nešla, abych já mohla do práce.

Prý si ji může nahradit někdy později... :-))

 

P. S. Teď jenom doufám, že jsem jí moc nenabourala studijní plán a bude mi ze školy nosit samé jedničky. To by tak hrálo, aby dávala vnoučatům špatný příklad!

 

 

Autor: Petra Kišová | neděle 23.10.2011 15:27 | karma článku: 21,69 | přečteno: 1282x
  • Další články autora

Petra Kišová

Pro malý kousek Osvětimi v sobě

Jsou místa divně zlověstná nebo naopak velkolepě majestátní, kde člověku není do smíchu ani do řeči. Kde pociťuje zvláštní tíhu, která mu stahuje hrdlo, a mimoděk zvedá pohled do výše, jako by tam hledal něco, co není

27.1.2019 v 9:58 | Karma: 14,70 | Přečteno: 191x | Diskuse| Společnost

Petra Kišová

Dědek kořenář a nová dimenze alternativní medicíny

“Zmačkejte to.” Diagnóza nejen bez vyšetření, ale i bez jakéhokoliv kontaktu s pacientem. Svět čar a kouzel se v Brně otevírá přímo na zdravotnickém středisku.

14.10.2018 v 17:31 | Karma: 18,55 | Přečteno: 1113x | Diskuse| Brno

Petra Kišová

Hodný pán s houbami. Blog o tom, o čem se nemluví

Líbí se ti? Pojď si sáhnout, neboj se. Pohlaď si ho, je to jako hračka. Poslouchám toho neznámého staršího pána, jak mě přemlouvá, a dívám se na tu divnou růžovou věc, co mu trčí z rozepnutých kalhot. Nelíbí se mi.

8.10.2018 v 15:51 | Karma: 43,85 | Přečteno: 16249x | Diskuse| Osobní

Petra Kišová

Jak díky srpnu 1968 vznikla na Moravě líheň šachových velmistrů

Srpnová invaze měla i podivně pozitivní dopady. Tehdejší velitel pluku a pozdější legendární šachový trenér Vratislav Hora prožil život ve znamení osudových osmiček. A byl to paradoxní příběh hodný paradoxní doby.

22.8.2018 v 20:39 | Karma: 25,22 | Přečteno: 1003x | Diskuse| Srpen 1968

Petra Kišová

Společnost pro uvádění Vieweghova skuhrání na pravou míru

Spisovatel Michal Viewegh se jako lektor zúčastnil 15. ročníku festivalu ProART, svůj kurz nedokončil a ujel. Ve svém pravidelném fňukacím okénku na Lidovkách vysvětluje proč. A teď jak to bylo doopravdy.

1.8.2018 v 12:23 | Karma: 45,38 | Přečteno: 10731x | Diskuse| Brno
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...