Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejsem násilnický rodič, ale jako učitel bych asi byla

Výzkum Nadace Naše dítě zjistil, že učitelé bijí své děti častěji než jiní rodiče. Copak se čekalo něco jiného?

Učitelé to opravdu nemají lehké a já si jejich náročné práce velice vážím. Nezávidím jim ani prázdniny, ani zpravidla kratší pracovní dobu. A neměnila bych s nimi, i když jsem o práci učitelky kdysi také snila.

Dokonce jsem vystudovala učitelský obor, mám z pedagogiky státnici a ucházela jsem se o učitelské místo. Ale ještě než jsem ve škole podepsala pracovní smlouvu, naskytla se mi příležitost zkusit to v novinách a moc jsem neváhala. Už tehdy jsem totiž tušila, že práce učitelky pro mě nebude to pravé ořechové. A dneska to vím naprosto jistě. Kolikrát nemám nervy na vlastní děti. A otravovat se s cizími, které nemůžu adekvátně potrestat a v případě nezájmu jejich rodičů na ně vlastně nemám žádnou páku? No dejte pokoj, za to ty prázdniny opravdu nestojí!

Učitelské kariéry jsem se vzdala tak lehce i proto, že jsem v této práci už jednou selhala. Stalo se to v rámci zájmového kroužku, který jsem vedla jako studentka učitelského směru. Chodili mi tam výhradně kluci v začínající pubertě a já si je z nezkušenosti nechala přerůst přes hlavu. Dovolovali si pořád víc, až mně jednoho dne vyletěla ruka. Vlastně se nestalo nic až tak dramatického, akorát na tváři největšího drzouna přistála facka, kterou si z vyššího hlediska určitě zasloužil. Ale stát se to nemělo a dodnes mě to mrzí. Brala jsem tu facku jako vlastní selhání a taky určité memento, abych se učitelské práci raději vyhnula.

Kdybych tenkrát před lety v oné škole podepsala pracovní smlouvu a nastoupila jako učitelka, nejspíš bych žákům facky nerozdávala. Naučila bych se ovládat a řešit výchovné problémy jiným, zákonem nenapadnutelným způsobem. Nepochybuji totiž o tom, že učitel, který chce potrestat, si u většiny žáků nějaký způsob najde. A zpravidla takový, že by jim ta facka byla i milejší.

Navíc se bojím, že by moje povolání odnesly mé vlastní děti. Protože někde se člověk, který se většinu času nuceně ovládá, odreagovat musí... teda řeknu vám, ještě že nejsem učitelka!

Ale zpět k výzkumu Nadace Naše dítě. Co nám vlastně plyne ze zjištění, že učitelé trestají děti fyzicky častěji než jiní rodiče? Možná jde opravdu o nemoc z povolání, jak jsem popsala výše. Možná učitelé pouze odpovídali upřímněji než jiní rodiče, protože vědí, že facka není zdaleka to nejhorší, co může dítě potkat (samozřejmě nemluvím o fyzických trestech hraničících s týráním).

Ale možná se tady ozývá hlas rozumu z úst lidí, kteří znají děti nejlépe. A aspoň těm vlastním mohou bez obav občas střihnout jednu výchovnou, která by třeba prospěla i některým jejich žákům...

Otázkou je, jestli chceme ten hlas poslouchat.

 

Autor: Petra Kišová | středa 23.11.2011 17:50 | karma článku: 21,19 | přečteno: 1407x
  • Další články autora

Petra Kišová

Pro malý kousek Osvětimi v sobě

Jsou místa divně zlověstná nebo naopak velkolepě majestátní, kde člověku není do smíchu ani do řeči. Kde pociťuje zvláštní tíhu, která mu stahuje hrdlo, a mimoděk zvedá pohled do výše, jako by tam hledal něco, co není

27.1.2019 v 9:58 | Karma: 14,70 | Přečteno: 191x | Diskuse| Společnost

Petra Kišová

Dědek kořenář a nová dimenze alternativní medicíny

“Zmačkejte to.” Diagnóza nejen bez vyšetření, ale i bez jakéhokoliv kontaktu s pacientem. Svět čar a kouzel se v Brně otevírá přímo na zdravotnickém středisku.

14.10.2018 v 17:31 | Karma: 18,55 | Přečteno: 1113x | Diskuse| Brno

Petra Kišová

Hodný pán s houbami. Blog o tom, o čem se nemluví

Líbí se ti? Pojď si sáhnout, neboj se. Pohlaď si ho, je to jako hračka. Poslouchám toho neznámého staršího pána, jak mě přemlouvá, a dívám se na tu divnou růžovou věc, co mu trčí z rozepnutých kalhot. Nelíbí se mi.

8.10.2018 v 15:51 | Karma: 43,85 | Přečteno: 16249x | Diskuse| Osobní

Petra Kišová

Jak díky srpnu 1968 vznikla na Moravě líheň šachových velmistrů

Srpnová invaze měla i podivně pozitivní dopady. Tehdejší velitel pluku a pozdější legendární šachový trenér Vratislav Hora prožil život ve znamení osudových osmiček. A byl to paradoxní příběh hodný paradoxní doby.

22.8.2018 v 20:39 | Karma: 25,22 | Přečteno: 1003x | Diskuse| Srpen 1968

Petra Kišová

Společnost pro uvádění Vieweghova skuhrání na pravou míru

Spisovatel Michal Viewegh se jako lektor zúčastnil 15. ročníku festivalu ProART, svůj kurz nedokončil a ujel. Ve svém pravidelném fňukacím okénku na Lidovkách vysvětluje proč. A teď jak to bylo doopravdy.

1.8.2018 v 12:23 | Karma: 45,38 | Přečteno: 10731x | Diskuse| Brno
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!