Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
PZ

godoth

2. 9. 2011 11:24
Pár šikovných odkazů

Kdo chce se dovědět více o problému:

http://skolicka.figurka.net/

Kopie článku uvedeného v tištěné mf dnes je:

http://chessfm.cz/sites/default/files/images/Sachy%20do%20skol.pdf

0 0
možnosti
SB

Slavomír 1966

16. 8. 2011 18:14
A ještě jeden dotaz na autorku

Znáte film "Bílý sníh Ruska"? Začíná v roce 1928 v Buenos Aires okamžikem, kdy se Aljechin dozvídá, že Capablanca bez dohrávání vzdal podruhé přerušenou 34. partii zápasu o titul mistra světa a že se on (Aljechin) stává mistrem světa. Končí záběrem na Aljechina, jak sedí na židli, najednou křeče, kroucení ústy, kroucení celou postavou, pád ze židle a smrt. Mezitím samozřejmě je Aljechinova sláva, ale také problémy s alkoholem, cigaretami, prohra s Euwem a z toho vyplývající ztráta titulu mistra světa v roce 1935, řešení krize s životosprávou, zpětné získání titulu mistra světa v roce 1937, válka, pobyt v Praze, poválečné přestěhování se do Portugalska a již ona zmíněná smrt. Viděl jsem ten film jen jednou, avšak rád bych jej viděl znovu. Jestli ho náhodou máte na VHS nebo na DVD, dobře bych zaplatil za kopii. Přiznám se, že snaha o získání tohoto filmu na VHS nebo na DVD je hlavním důvodem, proč píši tento dotaz na Vás.

0 0
možnosti
P

petrakisova.blog.idnes.cz

17. 8. 2011 13:04
Re: A ještě jeden dotaz na autorku

Ten film vůbec neznám, takže Vás zklamu. Ale díky za tip, kdybych na něj někdy narazila, ráda se podívám. Což Vám teď asi moc nepomůže:-(

0 0
možnosti
D

duhacenzor3

16. 8. 2011 18:11
Povinná státní škola

dokáže zničit krásu čehokoli a namísto potřebných věcí zahltit čas posluchače nepotřebným balastem, zažil jsem to na základce na gymplu i na fakultě, vinni nebyli ani žáci, ani kantoři, vinnen byl a zůstal systém. Máš recht autorko - šachů by byla ve školách jen škoda.

0 0
možnosti
SB

Slavomír 1966

16. 8. 2011 18:04
DOtaz k autorce

Mohla byste mi poradit jako určitě lepší šachistka, než jsem já, nějaký program, kde bych si mohl nastavait situaci a řešit ji? Já mám program, kde mohu hrát proti internetu šachovou partii, ale musím vycházet ze základního postavení. Nemám program, kde bych si nastavil třeba výchozí situaci šachové studie a řeši, jak "bílý vyhraje" nebo "bílý remizuje". jako každého člověka, který k šachu přistupuje s povrchností amatéra, mě nejvíce zajímají právě koncovky. Chtěl bych právě buď řešit studie, nebo si přehrávat zajkímavé koncovky skutečných partií. Neříkám, že zahájení a střední hra nejsou zajímavé, avšak když člověk musí chodit do práce a má ještě řadu jiných povinností, nemůže se zajímat o všechno. A protože šachy závodně nehraji, mohu si dovolit ten luxus zajímat se jen o koncovky. Avšak rád bych za prvé věděl, jaký program mi dovolí nastavit si jiné postavení než základní a za druhé zda existují knihy pouze pro zábavu z koncovek (ať už ze skutečných partií, nebo umělých studií).

0 0
možnosti
P

petrakisova.blog.idnes.cz

17. 8. 2011 13:11
Re: DOtaz k autorce

Asi Vám moc neporadím, po pravdě šachům na počítači zrovna neholduju. Aktivně už nehraju a vždycky jsem byla typ kontaktního hráče - tj. nebavilo mě řešit šachy jako problém, ale "drtit" toho na druhé straně desky:-)

Znám jenom program Fritz, který asi volně ke stažení nebude, ale myslím, že na internetu určitě najdete nějakou dostupnou alternativu. Podobně s knížkami - existují specializované šachové obchody s internetovým prodejem, kde si jistě vyberete.

0 0
možnosti
SB

Slavomír 1966

16. 8. 2011 17:22
Další problém

Další problém by byl, že by se naprosto běžně mohlo stávat, že učitel na žáka prostě nestačí. Jen zcela výjimečně se stává, že žák přeroste svého učitele v jiných předmětech, ale v šachu by to mohl být na denním pořádku.

0 0
možnosti
P

petrakisova.blog.idnes.cz

16. 8. 2011 17:27
Re: Další problém

Myslím, že by o tomhle mohly vyprávět třeba učitelky informatiky:-)

0 0
možnosti
SB

Slavomír 1966

16. 8. 2011 17:08
Italská, španělská, královský gambit, dámská indická, ruská

Zavést šachy na školy by znamenalo ještě jeden problém: Kde najednou vezmu učitele? Je samozřejmé, že tahata figurkami umí téměř každý alespoň středošlosky vzdělaný muž, ale za prvé u žen, kterých je ve funkci učitelů zákoladních škol naprostá většina, to neplatí, a za druhé co až přijdou jednotlivé typy zahájení? To už člověk musí mít nastudované, na ato nestačí znát pravidla.

0 0
možnosti
P

petrakisova.blog.idnes.cz

16. 8. 2011 17:11
Re: Italská, španělská, královský gambit, dámská indická, ruská

Další, co nejdřív píše reakci a až potom (možná) čte.;-€ Vždyť o tom tam mám celý odstavec!

0 0
možnosti
SB

Slavomír 1966

16. 8. 2011 17:03
Velmi zřídka užívaný tah

Autorka říká, že tah jezdcem a rošáda vyžadují trochu IQ. Podle mého názoru však nejzrádnějším tahem v šachu je tak zvané "braní mimochodem".

0 0
možnosti
P

petrakisova.blog.idnes.cz

16. 8. 2011 17:09
Re: Velmi zřídka užívaný tah

Na braní mimochodem už trocha IQ nestačí, tady je podle mých zkušeností potřeba aspoň lehký nadprůměr.;-D Proto jsem to učila jen pokročilejší žáčky.;-)

0 0
možnosti
ML

šelma6005

16. 8. 2011 16:53
Šachy nejsou pro každého

Dokonce ani logicky myslícímu člověku nemusí šachy sednout. Moje manželka má technické vzdělání, má daleko více racionální než emocionální myšlení, má moc ráda Sudoku a jiné logické hry. Na gymplu patřlia matika mezi její nejoblíbenější předměty Nevím proč, ale šachy jí nikdy nesadli.

Já jsem taky vyhraněn na logické myšelní, matika a fyzika mne dodnes baví, sem-tam si procvičím nějaké fizykální či matematické úkoly, vyžadující i integrální či diferenciální počty. Šachy mám moc rád, hraju ovšem jen amatérsky, nestudoval jsem žádné teorie obran či útoků. Ale zase naopak např. Sudoku mi moc nesedí. Ani v kupeckých počtech nejsem žádný génius; pro sečtení tří nebo více 2-ciferných čísel je kalkulačka nebo papír a tužka, já si tím hlavu nelámu, prostě mne to nebaví.

0 0
možnosti
P

petrakisova.blog.idnes.cz

16. 8. 2011 17:02
Re: Šachy nejsou pro každého

Je to tak. Spousta lidí by šachy hrát mohla, ale nezajímají je a nevěřím, že by na tom povinná výuka moc změnila. Jenže bez zájmu neproniknou k jejich podstatě a výuka tak pro ně ztrácí smysl, protože nepovede k očekávaným výsledkům.

0 0
možnosti
PH

petrph

16. 8. 2011 15:51
možná jinak řečeno

Jenom zavést  šachy a nic dál  nemá smysl. Musel by se předělat celý systém výuky a školství , využívání kombinačního , strategického i logické myšlení ve všech předmětech, zkoušením hodnocení, třeba zase úplně jiný způsob státní maturity, způsob výběrů nadaných a talentů, na to navazující oceňování těch s logickým myšlením v praxi,zejména ve státní službě atd . atd.....Dalekáť cesta má, marné volání...

0 0
možnosti
LA

Lex Aeterna

16. 8. 2011 15:45
Naopak, to má logiku.

Byl by totiž vyhlášen tender na x desítek mega, na dodávku figurek a šachovnic, a ten tendr by někdo musel vyhrát a někdo také schválit, takže logiku to má.

0 0
možnosti