Děkujeme za pochopení.
jennyfor
Souhlasím. Ale řešení není jednoduché
Je to víc faktorů dohromady. Škola dostává finance od státu ve formě platby za kus. Takže chce co nejvíc studentů při co nejmenších nákladech. Celkový nárůst počtu přijímaných studentů je stále ještě regulován ministerstvem, ale nic nebrání jejich přerozdělení do jiných oborů v rámci školy. Takže ty finančně náročné se omezí a vznikají nové, nenáročné na prostory, techniku, učitele.....
A studenti to vítají. Kdo nemá dneska titul, je na trhu práce nula, nehledě na společenskou prestiž. Takže o obory, kde se dá bez větší námahy opatřit aspoň Bc., je velký zájem. Kde je poptávka, je i nabídka a naopak. V podstatě to funguje "tržně".
Jen tím dochází k devalvaci vzdělanosti jako takové. Včera jsem kontrolovala pravopisné chyby v bakalářské práci synkovi jedněch známých. Víc než chyby mne překvapilo, že práce, psaná pod vedením pedagoga z nejmenované univerzity, měla úroveň slohové práce na střední škole na téma úvaha. Cca 40 stran i s osnovou, předmluvou, úvodem, poděkováním a závěrem.
Kolumbo
A máme to
černé na bílém. příklad jako vymalovaný, ilustrující mechanismus nabalování se byrokracie na stát a posilování zcela zbytečných státních struktur. Oni se ti "uměnovědci" uplatní - ve státní správě, školství, na ministrerstvech... všude tam, kde za občana rozhoduje o jeho penězích úředník. Proč by nepomohl kolegovi úředníkovi k teplému fleku pod záminkou zvyšování kulturnosti "národa"? Přece se nenecháme zahanbit "vyspělými zeměmi", kde vydávají na platy podobných vyžírek 3x víc než v Česku? Jedině seškrtáním státních výdajů a zrušením "sociálního státu" je možné ještě něco zachránit.
ignorantka
obavam se, ze to mate trochu popletene
Vase posledni veta, cituji: ''Opravdu je rozumné nechávat vysokoškolské studium zcela napospas volné ruce trhu bez jakékoliv regulace například školným? A může si to náš malý stát vůbec dovolit?'' Konec citatu. Ta veta nedava zadny smysl. Ceske VS skolstvi neni skolstvi volneho trhu, ale skolstvi regulovane, socialisticke, zadarmo! Neregulovane skolstvi je skolstvi volneho trhu, napr, v USA, kde se skolne plati. Ceske VS skolstvi se pro ceskou mladez to, co socialni davky pro cigany. Problemem nejsou obory na FF, ale prohnily cesky system. FF nechte na pokoji, at neznite hloupe. Humanitni obory se studuji i na Zapade v zemich s neregulovanym trznim hospodarstvi a studenti, kteri tyto obory opravdu studvat chteji si za ne plati velke $$$.
Kolumbo
Re: obavam se, ze to mate trochu popletene
mělo by se platit školné a stát by neměl nikomu, kdo studuje obor jen kvůli titulu a prodloužení si mládí garantovat zaměstnání.
Dita_1
Ideální to není, ale...
Ideální to není, nicméně vzdělání rozšiřuje obzory, kultivuje a nabádá ke kritickému myšlení. Pokud jsou diskuse pod novinovými články odrazem úrovně vzdělanosti našeho národa, pak jsme na tom opravdu tristně. (Na druhou stranu, lidem mnohdy chybí i znalosti ze základní školy).
Kolumbo
Re: Ideální to není, ale...
každý nechť si rozšiřuje obzory za svoje ve svém volném čase. Navíc každý má jiný názor na to co je rozšířením a co naopak zúžením obzoru.
SangInnocent
..
A co si myslíte, že by to vyřešilo? Můžeme tyto obory zrušit, fajn. Tak nám zbudou středoškoláci, kteří budou nezaměstnaní. Nějaký rozdíl? Vaše představa, že lidé nestudují fyziku, chemii aj. z důvodů lenosti je směšná. Někteří možná, ale všichni? Prostě obecně podobné nadání nemá každý. Ani lékařem by se neměl stát každý. A vysoká škola i bez placení není ani omylem zadarmo. A na závěr: vy pracujete doufám v technickém oboru, studovala jste minimálně MatFyz a nejste a nikdy jste nebyla tou flákající se vyžírkou, jak popisujete studenty?
buxus
Tady by se mělo jasně rozlišovat ...
.. co bude jednou stát - to jest daňoví poplatníci co vysoké školství platí - potřebovat. Počet přijímaných studentů na místa budoucích - kunsthistoriků, psychologů, politologů a sociálních ekologů by měl zhruba odpovídat potřebě. Stejně tak jako u počet budoucích zubařů, architektů, strojařů či chemiků. Jistěže by nešlo o nějaká superpřesná a neměnná čísla, ale o poměrná čísla a trendy vývoje - podle toho by se měly i přidělovat prostředky. Vedle toho by samozřejmě bylo možné, aby všechny obory bez rozdílu mohli studovat i další, tedy ti kteří se nekvalifikovali do směrného počtu na příslušné fakultě. Proč jim bránit ve splnění životního snu? Ale za své, bez podpory státu, to už jen za své vlastní prostředky.
pedr64
kam se dostanou?
do školství, budou učit výtvarku, hudebku, etiku... a protože mají VŠ, tak automaticky dostanou při nástupu vyšší plat než kantor po 20 letech praxe
buxus
Re: kam se dostanou?
A pak je už krůček k tomu, že budou řvát, že mají malé platy, že je nedůstojné, jak stát vysokoškoláky málo platí a že ve srovnání příjmy zubaře jsou vlastně chudáci a jak k tomu přijdou. jenže když bude tenhle trend pokračovat, tak při bolesti zubů nepůjdeme k zubaři (protože tu skorem žádní nebudou), ale sociálně-ekologicko-genderově zaměřenému psychologovi, aby nám tu bolest rozmluvil.
duff_
Jak regulovat?
Současný systém dotací je pozůstatek doby, kdy byl tlak na počet absolventů VŠ. Školné (záleží na výši) bude vytvářet tlak na ekonomickou efektivitu (přínos) studia a není vůbec jasné, jaký to bude mít dopad na obory a nimi spojené pracovní místa, která nejsou tak zajímavé, ale potřebné.
Stobka
Na Dnu otevřench dveří Masarykovy univerzity
jsem se byla podívat na krásné nové vybavení laboratoří Přírodovědecké fakulty. Ptali jsme se, zda mají dost zájemců o studium. Přiznali se, že na fyziku se nechtějí studenti hlásit, ale na bakaláře astrofyziky berou 50 studentů ročně. Ptali jsme se, jestli pak s nimi dláždí chodníky. Ale fakultu vůbec nezajímá, kde si absolventi najdou zaměstnání, prý se všichni dobře uplatní. Mně se to zdá jako obrovské mrhání penězi a mozky. Nač takové skvělé drahé vybavení laboratoří fyziky, když absolventi jdou praovat k počítačům do bank, kde by to zvládli středoškoláci?
OskarPokorny
Re: Na Dnu otevřench dveří Masarykovy univerzity
To je normálka - na vlastní oči jsem viděl jak v USA špičkový vědec prosí skoro na kolenou svojí dceru (nadějnou studentku) aby hlavně nešla do vědy ale aby šla do bussinesu. A systém komerčního školství, kde student spíše splatí půjčku prací v bance než ve vědě tomu ještě více nahrává.
- Počet článků 176
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2701x